فورد موستانگ
علاقهمندان خودرو، بيصبرانه در انتظار معرفي نسخهي GT500 موستانگ شلبي هستند و از سويي ديگر، چشم به راه دوج چلنجر با نسخهاي بسيار قدرتمند به نام ديمون كه تا چند هفتهي ديگر رونمايي خواهد شد. كمتر كسي ميتوانست پيشبيني كند درست در واپسين روزهاي كار نمايشگاه ديترويت، فورد، نسخهي ۲۰۱۸ موستانگ را بهصورت رسمي معرفي كند؛ اما اين رويداد به حقيقت پيوست و اين اسب اصيل امريكايي سال آينده با چهرهاي جديد، عرضه خواهد شد.
در طراحي نسل ششم موستانگ، دماغه نسبت به مدل فعلي پايينتر آمده است تا علاوه بر ظاهري تهاجميتر، در بهبود آيروديناميك نيز مؤثر باشد. همچنين فورد توليد پيشرانههاي ۶ سيلندر خود را متوقف خواهد كرد و با بهبود پيشرانههاي ۴ و ۸ سيلندر، قدرت اين كوپهي دوستداشتني از طريق جعبهدندهي مدرن ۱۰ سرعتهي اتوماتيك، تأمين خواهد شد.
ظاهر موستانگ ۲۰۱۸ در مقايسه با نسخهي فعلي كه در سال ۲۰۱۵ معرفي شد، علاوه بر كاهش ۲ سانتيمتري ارتفاع كاپوت جلو، در نماي روبرو و حالت چراغها نيز كاملا تغيير كرده و همراه با خطوط روي بدنه، چهرهاي مدرن به خود گرفته است. جلوپنجره كوچكتر و ظريفتر شده است، چراغهاي جلو تمام LED هستند و هرچند مانند مهشكنها، كوچكتر از مدل قبل شدهاند، روشنايي آنها كاملا بهبود يافته است. ملوين بتانكورت، طراح اين خودرو، در نماي عقب تغييراتي متأثر از نسخهي ۲۰۱۶ موستانگ شلبي در اين مدل جديد استفاده كرده است كه در آن، چراغهاي جديد LED و اگزوزهاي ۲ جفت، داخل سپر جاي داده شده است. ديگر تفاوت مهم موستانگ ۲۰۱۸ با نسل قبلي نيز در ميان سپر عقب ديده ميشود؛ جايي كه چراغ نسبتا بزرگي براي هشدار ترمز اضافه شده است.
مدل آينده، در ۱۱ رنگ عرضه ميشود كه ۳ رنگ بيشتر از نسخهي كنوني قابل انتخاب خواهند بود و نارنجي آتشين يكي از آنها است. در بخش رينگهاي اسپرت، فورد سنگ تمام گذاشته است و ۱۲ مدل در سايزهاي ۱۸ تا ۲۰ اينچ در سه رنگ قابل سفارش خواهند بود. بعد از مدتها رينگهاي فورجكاريشده نيز توسط فورد ارائه ميشوند كه قيمت بالاتري خواهند داشت. براي علاقهمندان اسپويلر عقب سه مدل پيشنهادي وجود دارد كه موستانگ حتي بدون آنها نيز قابل سفارش خواهد بود.
درحاليكه همانند سال گذشته، قويترين پيشرانه از نوع ۸ سيلندر ۵ ليتري خواهد بود؛ اما فورد ادعا ميكند عملكرد آن بهبود يافته است و بيش از ۴۳۵ اسب بخار قدرت به همراه خواهد داشت. پيشرانهي ۴ سيلندر ۲.۳ ليتري اكوبوست نيز به فناوري مدرن تقويت مضاعف (Overboost) مجهز خواهد شد و نهتنها بيش از ۳۱۰ اسب بخار قدرت توليد خواهد كرد كه مصرف سوختي كمتر از ۷.۵ تا ۱۰ ليتر در صد كيلومتر مسافت خواهد داشت. در بخش اگزوز، موستانگ ۲۰۱۸ منيفولدهاي جديدي را تجربه ميكند كه آپشن افزايش صداي خروجي را براي دارندگان پيشرانهي ۸ سيلندر، در اختيار ميگذارند. كارل ويدمن، مهندس ارشد فورد معتقد است بهبود عملكرد پيشرانهي ۲.۳ ليتري اكوبوست با قدرت و گشتاور بالاتر، همراه با جعبهدندهي مدرن ۱۰ سرعتهي خودكار ارائه ميشود كه بهتر از قبل روي ديفرانسيل عقب عمل ميكند. به نظر ميرسد جعبهدندهي دستي و ۶ سرعتهي فعلي كه دوكلاچه است و روي GT350 امسال ديده ميشود، روي موستانگ آينده نيز استفاده خواهد شد.